Permission marketing
Skaf og anvend mails rigtigt
Indsamling af permissions er det store mantra for rigtig mange virksomheder. Ikke uden grund er det attraktivt at få mulighed for – kvit og frit – at sende mails ud til sine kunder eller mulige kunder. Men er det ligefrem værd at kaste penge efter permissions, og hvordan gør man?
Ja – permissions er værdifulde! Når først du har modtagerens mailadresse og accept, har du direkte adgang til mailboksen hos personer, der rent faktisk har interesse i dit budskab. Med intet andet medie kan du kontakte dine kundeemner eller interessenter næsten gratis, så ofte du vil og tilmed være sikker på, at modtageren i en eller anden udstrækning bemærker din henvendelse. Du kan styre nøjagtigt, hvem du vil ramme hvornår og med hvilket budskab – og det koster dig max nogle få øre pr. mail. Det er faktisk ganske unikt i en tid, hvor portoen stiger, posten ikke leveres dagligt og sociale medier kun kan målrettes, når der er kastet mønter i automaten.
Med e-mail marketing eller permission marketing kan du gøre kommunikationen aktuel og personlig – og dermed knytte kunder og kundeemner tættere til din virksomhed. Og jo mere du styrker din relation til kunden, jo mere øger du chancen for salg. For ikke nok med at du kan fortælle om dig selv til modtageren. Du får også indblik i modtagerens interesser og adfærd, så du kan personliggøre og skærpe din kommunikation yderligere. Og så er det permissions bliver virkelig værdifulde!
Inden du går i gang...
Før du kaster dig ud i permission-eventyret, sætter mål og allokerer budgetter, er det en god ide at overveje, hvad du vil bruge listen af godkendte e-mailadresser til. Har din virksomhed noget at fortælle? Og vil I investere i at skabe værdifuldt content til nyhedsbrevet? Du kan vælge at sende et nyhedsbrev ud til samtlige modtagere 4-6 gange om året, lave fokuserede salgskampagner til hele eller en del af dine kontakter eller du kan tilrettelægge et automatiseret, intelligent forløb, der sikrer personlig relevant kommunikation for den enkelte. Alle dele har sin berettigelse, men lav en plan, før du kaster ressourcer efter indsamling af permissions. Så vil du nemlig også vide, hvad du skal stille dine modtagere i udsigt, når de tilmelder sig, og om du skal spørge efter andet end navn og mailadresse.
Indsamling af permissions
Men hvordan får du så fat i permissions? Der er en række tiltag, du selv kan sætte i gang for små midler. Sørg for at besøgende på jeres website bliver mødt af en tydelig opfordring til at tilmelde sig nyhedsbrevet - for eksempel i form af en pop-up boks. Hvis I samtidig stiller en præmie på højkant til en af månedens tilmeldte eller evt. forærer en af jeres elektroniske ydelser væk, vil det give en jævn tilgang af permissions. Facebook kan også bruges. Anvend de (relativt) nye leadformularer til at anmode om permissions direkte i facebook, hvor modtagerens navn og mailadresse er forudfyldt. Igen: Konkurrencer virker. Afholder I arrangementer, er gammeldags papirlister stadig en rigtig god ide - eller evt. den moderne form med en tablet eller bærbar, hvor tilmeldingsvinduet er åbent.
Derimod må du IKKE sende en mail ud til hele kundekartoteket for lige at spørge om permission! Det kan virke uskyldigt, men det kan koste både penge og venner.
Direct mail-kampagne med dedikeret landingpage
Har du brug for at give permissionindsamlingen et stort boost, kan det være en ide med en kampagne – for eksempel i form af direct mail. For i modsætning til mails, må du gerne sende et gammeldags brev til alle på kundelisten – og det er en rigtig god ide!
Hos Skabertrang har vi gode erfaringer med at anvende direct mail til indsamling af permissions – i kombination med en dedikeret kampagneside og ”instant win”. Helt konkret går vores velafprøvede model ud på, at vi sender en stor gruppe modtagere (kan være kundelisten) et fysisk brev med deres navn, en personlig kode, en webadresse og løftet om en attraktiv præmie. Ved at taste koden ind på websitet og samtidig tilmelde sig nyhedsbrevet kan modtageren med det samme se, om han eller hun er den heldige vinder af præmien.
Og ja, det virker – af flere årsager. "Se med det samme, om du har vundet" er en stor motivation for de fleste til hurtigt at tjekke - og dermed tilmelde sig. Desuden har det en positiv indvirkning på os at få et personligt brev med et kreativt indhold – ganske enkelt fordi postkassen ikke længere er så fyldt. Vi har eksempler på, at over 20 % af modtagerne tilmeldte sig – i dette tilfælde svarende til 6.000 e-mailadresser, der kunne tages i brug.
Nyt og viden
Skal vi også hjælpe dig?
Hanne Skjølstrup Mikkelsen Kommunikationsrådgiver & digital marketingspecialist