Facebook-Konkurrencer

Optimering af din Facebook-konkurrence

Facebook-konkurrencer deler ofte vandene: Enten klikker du løs overalt, hvor du kan vinde, eller også elsker du at hade dem! Og du kan enten mene, at dine venners deltagelse er gode hints eller megairriterende støj.

Men uanset hvad du mener, er det vanskeligt at benægte, at det virker! Konkurrencer er effektive til at opnå en høj rækkevidde for din Facebook-side og dermed dit brand. Rækkevidde er tallet for, hvor mange mennesker der har set dit opslag. Vi har selv sat konkurrencer i søen for kunder, som nåede ud til over 600.000 personer – uden annoncekroner og med et udgangspunkt på ca. 1.500 likes. Der er dog tal, der tyder på, at synligheden af irrelevante konkurrencer bliver mindre – se mere under afsnit 2.

Men hvordan gør man så?

1. Lav en lovlig Facebook-konkurrence

Først og fremmest er det afgørende, at du følger Facebooks konkurrenceregler. Først de helt entydige regler:

  • Du må GERNE bede folk om at like dit opslag for at deltage i konkurrencen
  • Du må GERNE bede folk om at kommentere dit opslag for at deltage i konkurrencen
  • Du må IKKE bede folk om at dele opslaget på deres egen væg for at deltage i konkurrencen
  • Du må IKKE bede folk om at tagge hverken sig selv eller andre for at deltage i konkurrencen
  • Du skal gøre det TYDELIGT, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre. Du kan fx skrive "Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook."

Følgende regler er der delte tolkninger af. I begge tilfælde gælder, at vi FRARÅDER denne praksis, men det er tvivlsomt, om der er belæg for at sige, at det strider mod Facebooks regler:

  • Du må godt bede folk om at like din side, men det er EN DÅRLIG IDE.
  • Du må godt udlodde en præmie ved et bestemt antal fans, men det er EN DÅRLIG IDE

Begge metoder medfører, at du får fans, der kun har liket siden pga. en præmie og ikke pga. interesse for dig og dit produkt. Det udvander din fanskare, fordi de få procent, du når med organiske opslag, vil være ganske uinteresserede. Sandsynligvis fordufter de også snart igen.

2. Lav en relevant og engagerende konkurrence

Konkurrencer på Facebook kan være kreative eller helt ordinære – og alligevel opfylde deres formål. Afhængig af din situation, dit produkt og dine følgere kan du vælge at gå efter en stor rækkevidde for at gøre dit navn eller produkt kendt, eller du kan vælge at sigte efter højt engagement, hvor deltagelse kræver mere end blot et klik. Et par tommelfingerregler:

  • Jo mere eksklusiv præmie, jo flere vil deltage, dele og tagge venner. En eksklusiv præmie behøver ikke være dyr, men kan fx være en særlig tilrettelagt oplevelse, en signeret bog eller andet, der findes i begrænset antal. Ofte vil sådanne konkurrencer få brugerne til at tagge venner med en særlig interesse for præcis denne præmie.
  • Jo mere det kræver at være med, jo færre vil deltage – til gengæld har du muligheden for at netop at engagere din kernemålgruppe. Det kan fx være rejsearrangør, der beder dig uploade dit bedste familiefoto fra ferien eller en trampolinsælger, der udlodder topproduktet til videoen af det sejeste spring.
  • Et godt trick er at bede om en kommentar med navnet på den eller de personer, man vil dele præmien med. Du beder dem ikke tagge en ven – men i praksis vil mange gøre det, og det øger din rækkevidde.
  • Et standardprodukt, som kan vindes for et like eller en kommentar, fungerer også, MEN vil – udover kernefans – hovedsagelig tiltrække konkurrenceryttere, der jagter enhver vinderchance. Den tidligere enorme rækkevidde til konkurrencedeltagernes venner begrænses af Facebooks stadig mere intelligente algoritme, der primært viser konkurrencer til de personer, der vil deltage – og i meget mindre grad til dem, der alligevel bare suser forbi, og måske oven i købet har bedt Facebook om at skjule denne type opslag fra deres konkurrencehungrende venner.

3. Gennemtænk din konkurrence

Der er mange praktiske detaljer, der kan løbe af sporet i en konkurrence. Derfor er det vigtigt, at du gennemtænker den på forhånd, så du ikke ender op med sure kommentarer eller en tidskrævende udvælgelsesproces.

  • Skriv eller vis tydeligt, hvad præmien er (er det fx et helt sæt tøj eller bare blusen?)
  • Skriv den anslåede værdi på præmien og antal
  • Skriv tydeligt hvad der kræves for at deltage, hvornår konkurrencen slutter, og hvem der kan deltage – hvis der er begrænsninger
  • Skriv hvordan vinderen udvælges. Er det ud fra en vurdering (bedste billede, største behov, sjoveste kommentar) eller tilfældigt? Brug fx https://commentpicker.com til at trække tilfældige vindere blandt likes eller kommentarer
  • Skriv hvordan du kontakter vinderen – og hvad der sker, hvis vinderen ikke henvender sig
  • Skriv hvordan vinderen får præmien

Nyt og viden

Skal vi også hjælpe dig?

Portrait of Hanne Skjølstrup Mikkelsen

Hanne Skjølstrup Mikkelsen Kommunikations­rådgiver & digital marketing­specialist

hsm@skabertrang.dk 46 98 16 01