Sikkerhed og mobiloptimering
Dit website skal være sikkert og mobilvenligt
Det går desværre ikke an blot at bestille et website og så læne sig tilbage i 5 år, indtil der skal nye farver på. Brugerne, teknologien og ikke mindst Googles algoritmer ændrer sig konstant. Derfor får du her et par gode råd til, hvad du skal være opmærksom på netop nu.
HTTPS - En sikker forbindelse
Http kender vi som de bogstaver, der står foran en webadresse. Nu er der kommet et ”s” ind i billedet med ganske stor betydning. Https står for HyperText Transfer Protokol Secure, og s’et angiver, at forbindelsen er sikret med et SSL-certifikat. Data, der bliver udvekslet via denne forbindelse, fx i en formular, er krypteret og kan dermed ikke tilgås af hackere.
Og hvad betyder det så for mig, der har et website? For det første tilbyder du på den måde dine kunder og besøgende en sikker forbindelse. I flere browsere er det direkte synligt, fx i Google Chrome hvor der tilføjes et ”sikker” og en hængelås foran url’en. Modsat, hvis forbindelsen ikke er sikker, vises et ”i” i en cirkel, som ved klik fortæller, at forbindelsen ikke er sikker.
For det andet vil det få betydning for din placering i Google. Det diskuteres, om Google allerede har tillagt https en værdi i algoritmen, og hvis ikke, er det helt sikkert, at det kommer på et tidspunkt. Google ønsker at præsentere sine brugere for sikre resultater. Vores anbefaling er derfor at få styr på det allerede nu. Det kræver blot, at du har et SSL-certifikat hos din hostingudbyder.
Mobile first
Ser dit website godt ud på mobilen? Og er det let at navigere rundt på sitet fra telefonen? En stadig stigende del af vores website-besøg foregår fra mobil og tablet. Sidste år i oktober oversteg internetbesøg fra mobil og tablet for første gang antallet af besøg fra computer (51,3 vs. 48,7 %). I flere vestlige lande ligger desktop-besøg stadig i toppen, mens fx Indien er oppe på, at hele 75 % af besøgene kommer fra mobil. https://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds-desktop-for-first-time-worldwide
Heller ikke din virksomhed kommer uden om mobiloptimering, hvis I stadig ønsker trafik – særligt hvis I er i B2C-markedet. OBS: Lad dig ikke snyde af, at din webstatistik måske viser en lille andel mobiltrafik – det kan jo skyldes, at sitet ikke er værd at besøge fra mobilen …
Google er også her et vægtigt argument for at designe efter ”mobile first”. Når dine kunder googler et ord på deres telefon, er det dit mobile website, søgegiganten kigger på. Derfor er det afgørende, at dit site fungerer godt på mobilen. Ved søgninger på computer er det stadig desktop-sitet, Google kigger på, men de har varslet, at det er et spørgsmål om tid, før mobile-first indexet bliver det eneste. Det vil sige, at har du ikke et mobilt site, findes du ikke i Google.
Test her, om dit website er mobiloptimret https://search.google.com/test/mobile-friendly
Nyt og viden
Skal vi også hjælpe dig?
Suzi Louring Onlinechef