Relevant og værdiskabende indhold

Content marketing er relevant indhold

Godt content, content marketing, en contentstrategi … I de senere år er content marketing udråbt til at være det store orakel særligt inden for digital markedsføring. Men hvad er det, hvorfor skal du i gang og hvordan griber du det an? Det er lige præcis det, denne artikel handler om.

Først og fremmest: Content betyder slet og ret indhold, og vi kunne lige så godt snakke om en ”indholdsstrategi” eller ”godt indhold”. Der er ikke nogen magisk formel for content marketing, men begrebet er blevet betegnelsen for at arbejde grundigt og målrettet med at skabe indhold, som rent faktisk interesserer din virksomheds kunder eller brugere.

Hvorfor skal jeg bruge tid på det?

Ideen med content marketing er, at du knytter dine kunder tættere til dig ved at dele ud af din (virksomheds) viden, frem for blot at lange tilbud og salgsbudskaber over disken. Du skal give dem noget af værdi, som gør, at de finder en værdi i at handle hos dig frem for dine konkurrenter. Så selv om direkte salgstale er no-go som content marketing, så er det stadig salg, der er målet – selvfølgelig.

Det er nemlig det, det hele handler om. Dine kunder skal have noget ekstra ud af at handle hos dig. Det er det, der er forskellen på hvorfor kunderne kommer til dig, og ikke til din konkurrent. Du ligger helt sikkert inde med noget ekspertviden og gode råd om dine produkter. Det er viden som din målgruppe vil elske at modtage, og du mister intet ved at dele ud, så det gælder blot om at få det ud til dem, hvad enten det er Facebook eller et nyhedsbrev.

Hvad er godt content, og hvordan gør jeg?

Godt content kommer ikke af sig selv – det kræver hårdt arbejde. Derfor er det vigtigt, at du investerer tid i at samle idéer til, hvad din virksomhed har at tilbyde udover jeres service/produkter. Hvad I ved noget om, og er den viden relevant for kunderne? Du skal samtidig gøre dig klart, hvem du vil henvende dig til. Det behøver ikke være samtlige kunder, men kan være et bestemt segment. Snak evt. med dine kunder for at få en idé om, hvad de ønsker at vide mere om.

Hele præmissen for content marketing er en bevidsthed om, at kunderne ønsker at blive tilbudt noget ekstraordinært, f.eks. i form af relevant og interessant viden, når de handler hos dig. På sociale medier og i nyhedsbreve er push marketing en død fisk - ingen gider blive mødt af salg på salg. Dine kunder vil i stedet lokkes med viden og tips, der gør dem i stand til at tage et oplyst valg om det produkt, de skal købe. Hvad kan du og din virksomhed byde ind med, som kan hjælpe kunderne i dagligdagen i forhold til interesser, job, børn mv.

Tag f.eks. en virksomhed som sælger haveudstyr og sender et nyhedsbrev ud. Gode tilbud kan være interessante i første omgang, men hvis det er det primære indhold, så falder interessen og modtagerne forsvinder. Hvis virksomheden derimod fortæller om, hvordan den nye haveslange kan gøre livet lettere for kunden og bedre for planterne på grund af automatisk vanding, er sagen en helt anden. Tips og tricks til at pleje haven kan sagtens være indpakning for salg af nye produkter – men grænsen er hårfin. Husk at se dig selv som en velmenende og hjælpende ven frem for en forretning.

Hvordan får jeg succes med content marketing?

Der er mange måder at komme i gang med content marketing på. Nogle foretrækker at prøve sig frem, mens andre vil have strategien på plads først. Her følger 4 gode råd, som vi mener er en forudsætning for at dit arbejde med content marketing skal lykkes.

  • Du kan ikke lave godt content uden at vide, hvem du henvender dig til. Start derfor med at komme tættere på din målgruppe ved at udarbejde en persona – se hvordan her
  • Hold styr på de idéer du får. Gem alle idéer, uanset om de på nuværende tidspunkt er brugbare eller ej. Det kan være, der springer noget nyt ud af dem, når du kigger på dem senere.
  • Sørg for at du holder dig selv opdateret på de sociale medier og følg med de steder, din målgruppe befinder sig. Find ud af hvad de diskuterer og går op i.
  • Hold dine konkurrenter tæt på og lad dig inspirere. Hold øje med hvad dine konkurrenter gør og noter gerne, hvad du kan se virker, og hvad der ikke virker. Ud fra det kan du skabe dit eget indhold.

Nyt og viden

Skal vi også hjælpe dig?

Portrait of Hanne Skjølstrup Mikkelsen

Hanne Skjølstrup Mikkelsen Kommunikations­rådgiver & digital marketing­specialist

hsm@skabertrang.dk 46 98 16 01